Min egna lchf kaka

Den här kakan kallar jag för fejkkaka, den kom till av ett misstag. Det var mer som ett test men jag blev så nöjd med resultatet att jag gör den med jämna mellanrum! Den känns som en riktig kaka fast utan alla onödiga kolhydrater. Jag vet att det är lite emot lchf reglerna att använda sötningsmedel, (man kan säkert göra kakan utan sötningsmedel) Men ibland känner jag verkligen för något sött, med betoning på ibland! :)

Här är receptet
300 gr mixade valnötter
4 ägg
100 gram smör
3dl hermesetas
1 dl cocos
1 tsk vaniljsocker (kan uteslutas eller bytas ut mot vaniljpulver/vaniljstång)
1 matsked psylliumfrön/fiberhusk (kan uteslutas)
1 tesked bakpulver
200 gr philadelphia eller annan färskost t.ex eldorados billiga ;)
ev 2 matskedar kakao för den som vill ha en chokladkaka
(jag brukar göra tigerkaka)

sätt spisen på 175 grader
blanda psylliumfröna med ca 2 matskedar vatten, häll sedan i cocosen och de mixade valnötterna
rör ihop philadelphian, bakpulver, vaniljsocker, ägg och hermesetas till en jämn smet i en separat skål.
smält smöret och häll det smälta smöret i valnöt och cocosblandningen, rör sedan ihop äggblandningen och cocosblandningen. Häll smeten i en rund form.
För att vara säker på att kakan inte fastnar i formen så brukar jag klippa ut en cirkel av bakplåtspapper och lägga på botten av formen...
Kakan är klar när den är gyllenbrun, ca en timme.
Den blir allra godast om du sprinklar hermesetas och kanel längst upp och äter med grädde eller cremefraiche :)

svish in i ugnen

Var så megasugen igår att jag gjorde en dubbel sats :) NAJJS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0